5 Keinoa päästä takaisin Arkeen

5 Keinoa takaisin Arkeen_Westend Mum

Kaikkihan me varmaan sen myönnämme, että kesäisin roti on vähän löysempi ja homma saattaa joillakin lähteä jopa hiukan lapasesta. Nukkumaanmenoajat venyvät parilla tunnilla, samoin kuin aamulla könytään ylös keskipäivällä. No, ihan näinhän ei lapsiperheissä yleensä käy, sillä omaan elävään herätyskelloon kesäloma ei järin vaikuta, mutta yhtä kaikki, löysäilty sitä on täälläkin..! Liikaa syöpöttelyä sokerisilla herkuilla ja rasvaa tihkuvilla ruoilla (nam…).

Nyt on kuitenkin tullut aika (pakko se ärsyttävä sanonta vaan on sanoa…) palata arkeen. On siis aika ottaa itseään ja vieruskaveria niskasta kiinni ja liikahtaa takaisin ruotuun. Kuinka siinä sitten onnistuu, kun aamuheräämiset ottavat koville ja sokerihammasta jäi kolottamaan? Seuraa näitä askelia, niin arki lähtee rullaamaan helpommin kuin uskoitkaan..!

  1. Kisko itsesi ylös aikaisemmin. Juujuu, tiedän, yyyyyhhhh…. Sehän se ongelma onkin, kun ei huvita eikä jaksa herätä aikaisemmin. Mutta jos nouset ajoissa, teet päivän treenin, työt tai muut askareet hyvissä ajoin, on illalla enemmän aikaa vapaa-ajalle. Syksy on tullut ja työt ja velvollisuudet jatkuneet, mutta se ei tarkoita, että koko kesä ja kaikki kiva olisi ohitse! Eli pylly ylös reippaasti, niin illalla on aikaa vipeltää ja nauttia loppukesästä.
  2. Nauti kesäisen pirskahteleva juoma. Maistatko vieläkin kielelläsi mojitot ja muut kesän drinkit? Tujun drinkin kaatamista työviikolla kannattaa välttää heti loman loputtua, jotta saat selkeän eron loman ja arkeen paluun välille. Kesäisiä juomia on kuitenkin monia, jotka rentouttavat vieden ajatukset palmujen katveeseen – ilman mieltä laajentavia aineita.
  3. Päiväunelmointi kuriin to do -listojen avulla. Monet inhoavat listoja, mutta mielestäni ne ovat tehokkaita. Kannattaa kokeilla tehdä joko työpäivän päätteeksi tai heti aamun aluksi lista päivän tehtävistä. Näin et vain haihattele päivää läpi, vajoten päiväunelmointiin kesken kaiken. Sen aika on sitten, kun kaikki listan kohdat on raksittu (tai siirretty seuraavalle päivälle, kuten allekirjoittanut teki heti tämän jutun kirjoittamisen jälkeisenä päivänä. Hah!).
  4. Viikonloppu ei ole vain sängyssä lojumista varten – action action action! Kuulostaako kamalan julmalta? Tietysti viikonloppuna saa – ja pitääkin! – nollata ja vain rentoutua, muttamutta… Kahdessa päivässä on aika monta tuntia, jolloin saa hoidettua muutamia seuraavaa viikkoa rasittavia askareita. Jos hoitaa viikonlopun aikana muutaman tylsän homman, on seuraava viikko heti helpompi. Useat kiireiset äidit esimerkiksi tekevät sunnuntaisin koko seuraavan arkiviikon ruoat valmiiksi ja pakastavat ne valmiina annoksia, jolloin töiden jälkeen ei tarvitse alkaa kokkailla.
  5. Priorisoi hulluna! Lomalla on aikaa, arkena ei. Ole siis tiukka täti (ei väheksytä, joten tai setä) ja opettele siis sanomaan EI, jos aika ei riitä. Kaveri testasi kerran tätä toimintamallia, mutta raukka meni ja otti väärän kohderyhmän. Seisoi sitten johtoryhmän kokouksessa ja sanoi tiukasti ei. Se ei muuten mennyt hyvin se tarina, joten mietithän mistä aloitat..!

Kaiken tämän tehtyäsi voit rauhassa paistatella mahtavuuden loisteessa, sillä onnea, sinusta on tullut Rouva Täydellisyys. Jee! Siihen tähdätään – vai tähdätäänkö edes..?

Mitkä ovat sinun selviytymiskeinosi arkeen paluuseen?

Saatat pitää myös

2 kommenttia

  1. Kuulostaapa yksinkertaiselta. 🙂
    Tuo aikaisemmin ylös nouseminen on se haastavin kohta (taitaa tökätä edistyminen minulla jo siihen), mahdanko edetä listalla eteenpäin lainkaan. 😉
    Tsemppiä arkeen!

    1. Niinpä, kuulostaa helpolta – mutta toteutus saattaa toisinaan ontua itse kultakin… 😉 Yritys on kuitenkin kova!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *