5 Vinkkiä saada pylly ylös, ulos ja Lenkille! (+ Spectrafence-arvonnan voittajat)

5 Vinkkia saada pylly ylos ulos ja Lenkille_Westend Mum

Heti alkuun tästä Spectrafencen arvonnasta, joka sai arvatenkin todella suuren suosion ja herätti paljon kiinnostusta! Postituslista täyttyi useilla sadoilla tilaajilla ja keskustelu puhelimesta kiersi pitkin somea, tavoittaen varovaisesti arvioiden lähemmäs 15 000 henkilöä eri maissa. Kiitos kaikille osallistuneille ja onnea voittajille Emilia Hovinmaa ja Piia Keskinen!

Ja sitten itse aiheeseen:

Tässä on jo muutamaan otteeseen todettu, että on syksy. Se on osittain kauhistus, osittain mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä. Pelkkä arjen rullaamaan saaminen saattaa olla kovan työn tulos, joten voin hyvin ymmärtää, miltä treenikauden aloitus tuntuu. Jos liikkuminen ei ole lempiharrastus, se jos mikä kysyy motivaatiota.

Koska kuitenkin kesän grilliöverit, biitsillä lekottelu ja muuten vain lomailu ovat saattaneet jättää jälkensä (gröhöm…), on aika tehdä stoppi retuperällä ololle ja kääntää kelkka taas kohti terveellisempää elämäntapaa. Näillä vinkeillä minä lähden matkaan, liity mukaan!

  1. Aikatauluta treenit. Kaikilla tuntuu nykyään olevan niin julmettu kiire, erityisesti meillä äideillä, jotka huolehtivat itsensä (ja miehen) lisäksi myös pienokaisista. Useat meistä omistavat ns. perhekalenterin, jonne on merkitty vähintäänkin lasten harrastukset – uskallan väittää, että todennäköisesti myös miehen treenit. Entä sinun? Jos et ole varannut kalenterista aikaa omalla harrastuksellesi, kynä käteen ja tee se nyt. Aika tuntuu olevan katoavaista, mutta jos se on varattuna jo etukäteen, yllättäen äidinkin harrastukselle löytyy aikaa!
  2. Ja jos sitä aikaa ei meinaa löytyä, mieti mistä sitä voisi lähteä metsästämään. Ymmärrän täysin sen, että lasten nukkumaanmenon jälkeen moni vanhempi heittäytyy sohvalle ja haluaa vain nollata aivonsa. Kuitenkin… Monelta se tapahtuu, verrattuna monelta menet oikeasti nukkumaan? Jos pienokaiset tuhisevat unissaan jo 19.30 ja sinä meinaat tehdä samoin 22.30, jäljelle jää hulppeat kolme tuntia. Jos halua ja tahtoa on, siinä ajassa sitä kerkeää mennä treenaamaan JA istumaan sohvalla.
  3. Minua ei saa heti alkuunsa tunnille, missä täytyy kiskoa itsestään kaikki irti verta, hikeä ja kyyneliä -taktiikalla, vaikka maistaisi oksennuksen suussa. Aloitan hellemmin ja pehmeällä laskulla, niin kuin pienet ekaluokkaiset koulutiensä. Vähemmän treenikertoja, hellempää rääkkiä (hmm, mitäköhän se on?) ja välillä ohjattujen tuntien korvaamista vaikka kävelyllä rantaraitilla.
  4. Välineurheilu on joidenkin mielestä halveksittavaa, mutta hei, mikä ikinä toimii sinulle ja saa sinut nousemaan sieltä sohvalta on ok. Jos siis kauniit joogapöksyt innostavat tunnille, niin hanki ne. Onhan se kivempi kitua kauniissa asussa, kuin jätesäkissä – eikös!
  5. Älä unohda kotitreenin mahdollisuutta. Ymmärrän täysin, että joskus se pylly ei vain nouse lähteäkseen salille tai tunnille. Ei vain jaksa! Ei se mitään. On tärkeää joskus vain ollakin. Kuitenkin, jos se lähteminen on se kaikkein kurjin ajatus tässä prosessissa, muista kotitreenaamisen mahdollisuus. Nykyään on kaikkia appeja ja ohjelmia, laitteita ja vehkeitä, videoita ja äänijuttuja, joiden avulla treenaaminen onnistuu vaikka olohuoneessa.

Muistathan myös valita treenimuodon, joka kiinnostaa sinua kaikkein eniten! Salille on turha mennä huijaamaan itseään, kokeile jotain kivaa, kuten esimerkiksi tätä Rush Trampoliinipuistoa, josta kerroin taannoin.

Miten sinä treenaat?

Saatat pitää myös

2 kommenttia

    1. Vesi on kyllä kiva elementti. Myös tuo pyöräily ihan vaan hyötyliikuntana, eikä mitenkään veren maku suussa suhaten, on kivaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *