5 x Homma Hanskassa

5 x Homma Hanskassa_Westend Mum

Olit sitten kotiäiti, uraäiti, lapseton tai viiden minin leijonaemo, olet varmasti kiireinen – sellaisessa maailmassa me elämme! Kun on miljoona asiaa ja ihmistä, jotka repivät meitä omiin suuntiinsa, vaatien kovaäänisesti huomiotamme, sitä on helppo tulla jyrätyksi kaiken sen alle. Jotta niin ei pääsisi käymään, kannattaa omat asiat laittaa kuntoon, organisoinnin muodossa.

Tässä siis viisi vinkkiä, joiden avulla minä saan pidettyä kiireisen, sekalaisen, yllätyksekkään ja vauhdikkaan arkeni kasassa:

  1. Rakastan listoja. Kirjoitan niitä paljon, mutta rönsyilevän ajankäyttöni takia joudun kieltämättä hippasen niitä tuunaamaan (lue: siirtämään tehtäviä päiviltä toisille). No, kukaan ei ole täydellinen – näin ainakin vakuutan itselleni.
  2. Tarkka aikataulutus. Laita kaikki menot kalenteriin. Jos ne eivät ole siellä, niitä ei ole olemassa. Heippa siis miehen päpätykselle siitä, että kun tänään on poikien ilta. Jos sitä ei ole merkitty, sitä ei ole. Diktaattorin meininkiä? Ehkä, mutta yllätykset olivat kivoja kymmenen vuotta sitten – nykyään ne vain tuovat ei-kaivattua sekasortoa arkeen. Jos olet taipuvainen tekemään liikaa töitä, aikatauluta itsellesi työ- ja vapaa-aika. Vapaan voi myös jakaa vielä perhe- ja omaan aikaan, jos tarve.
  3. Pidä työtila siistinä. Toiset rakastavat kaaosta, mutta en voi uskoa sen olevan kovinkaan hedelmällistä asioiden aikaansaamisessa. Hallittu kaaos on toki eri asia, mutta itse suosin selkeitä ja siistejä linjoja, myös työpöydällä. Nykyaikana onneksi perinteiset paperipinot ovat varmaan aika harvinaisia, kun kaikki on digitaalisessa muodossa, mutta saattavat ne kansiot ja dokumentit olla yhdessä sillisalaatissa silti! Eli organisoi työtilasi sekä digitaaliset kansiot kuosiin, niin löydät tarvittavat helpommin ja saat enemmän aikaan, vähemmässä ajassa.
  4. Vastaa viesteihin HETI (tai no, ainakin melkein heti…). Itse olen huomannut, että jos inbox vain kasvaa kasvamistaan, unohtuu monet tärkeätkin viestit sinne kaiken alle. Eikä niihin ole kiva vastata tyyliin kahta viikkoa niiden saapumisen jälkeen, kun toinen on odottanut vastausta kenties innokkaastikin. Itse ainakin inhoan sitä, ettei maileihini vastata – sehän on järjettömän tylyä! Pyrin itse parempaan, joskin valitettavasti joskus turhan heikoin seurauksin… Jaiks.
  5. Anna itsellesi anteeksi. Joskus kovastakin yrityksestä huolimatta hommat menevät niin sanotusti reisille. Ei voi mitään! Tuolloin tarvitsee vain tehdä uusi game plan, tällä kertaa huomioiden tarkemmin aikataulutus.

Mitä mieltä, kuulostaako liian kurinalaiselta vai juuri sopivalta toiminnalta? Miten sinä pidät homman hanskassa?

Saatat pitää myös

4 kommenttia

  1. Totta, nykyään elämä on kiireistä, olet sitten äiti taikka sinkku. Joskus tämä kiire oikein ärsyttää tai paremminkin aikataulutettu arki. Juuri eilen ystäväni kysyi, milloin ehdittäisiin näkemään. Niin, minä katson kalenteria ja sanon että kahden viikon päästä (kun mieheni on palannut työreissulta) ehdin näkemään. Siis, kahden viikon päästä! Mutta, ei noista lasten harrastuksistakaan voi luopua.

    1. Niinpä! Ja extempore-tyyppiset näkemiset ovat kyllä saaneet jäädä. KAIKKI sovitaan hyvissä ajoin, laitetaan kalenteriin ja sitten vaan toivotaan, ettei kukaan lapsista ole kipeä, kun olisi aika nähdä 😉

  2. Minulla ei ole lapsia mutta kaikki nuo vinkit toimivat kyllä hyvin tähän arkeen kahdestaankin miehen kanssa! Meillä on yhdessä seinäkalenterissa kaikki menot merkattu ja jos sitä ei löydy sieltä niin se ei sitten tapahdu 🙂 Rakastan listoja ja rupesin jo viime vuoden puolella käyttämään bullet journal-systeemiä joka on kyllä sopinut super hyvin tälläiselle tyypille joka rakastaa listoja ja ylipäätänsä organisoimista!

    1. Totta, kaikkien elämä on niin kiireistä, että tarvitaan organisointia. Bullet journal on tosiaan kätevä, kuten kaikki iiiiiiihanat listat 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *