Kiinnostaako Kasvisruokailu – 7 vinkkiä Helppoon Alkuun

Saavatko sanat chia-siemen, idut, siemenet yleisestikin, fenkoli ja ruusukaali sinut ärsyyntymään? Ymmärrän. Nuo sanat kuullessani näen silmissäni linnut ja mullan – en ruokaa.

Kasvisruokailu on kuitenkin paljon muutakin. Sen monipuolisuus saattaa myös yllättää – vaikka toisaalta ei pitäisi, sillä kasviksia on paljon enemmän kuin eläinlajeja, joiden lihaa syömme.

Olen vähän kuin huomaamatta ruvennut lisäämään ruokavalioon enemmän kasvispainotteisia aterioita. En ole edes tietoisesti välttänyt lihaa, etsin lähinnä kevyitä ruokalajeja. Tarkoitukseni ei myöskään ole ryhtyä kasvissyöjäksi, siksi käytänkin sanaa kasvisruokailu.

Jos olet kiinnostunut lisäämään kasviksia ruokavalioosi, maun ja aterianautinnon kärsimättä, tässä on 7 askeleen kohta kohti kasvisruokaisempaa ruokavaliota!

  1. Kasvispainotteisessa ruokavaliossa kannattaa muistaa syödä kohtuullisen usein, mutta pieniä annoksia. Nopeasti syötäviksi ja laukun pohjalla hyvin mukana kulkeviksi välipaloiksi sopivat esimerkiksi pähkinät ja mantelit.
  2. Tiedätkö oikeastaan, mihin ja miten tiettyjä kasviksia voi käyttää? Aloita tutustumalla aina yhteen kasvikseen kerrallaan, lue siitä reseptejä ja kokeile erilaisia ruokalajeja.
  3. Siitä tulikin mieleen, että kasvisaterioiden keksiminen voi olla vaikeaa, jos mieleen tulee vain nakkikastike. Kannattaa siis etsiä suosituksia saaneita kasvisruokakeittokirjoja, joista löytyy vaikka mitä uusia ideoita.
  4. Harva meistä arkiaamuna paistelee itselleen pekonia aamiaiseksi, mutta monet syövät herkkuleivät, leikkeleillä. Aamupalaleivistä tulee kuitenkin tooooosi herkullisia (ja täyttäviä!), kun teet ne käyttämällä esimerkiksi valkosipulilla maustettua raejuustoa tai tuorejuustoa ja mustikoita.
  5. Ravintolassa käynti. Niin, sitä helposti istuu ravintolan pöytään ja avaa menun parhaiden pihviaterioiden kohdalta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, onko ravintolalla kasvisruokavaihtoehtoja – jotain muuta kuin se perinteinen vihreä salaatti. Jos ei ole, hillitse vieläkin himoasi siirtyä pihvi-osioon, ja katsasta kalat. Onneksi nykyään ravintolat yhä enenevissä määrin osaavat ottaa huomioon erilaiset ruokavaliot.
  6. Pizza-perjantai ei mene pilalle, vaikkei voikaan tilata sitä normaalia Bolognese- tai Hawaii-pizzaa. Valitsin kolmena eri kertana pizzan neljällä omavalintaisella täytteellä, etsien mahdollisimman herkullista kasvispizzaa. Viimein löysin oman suosikkini, joka on: herkkusieni, tomaatti, rucola ja smetana. Nam…
  7. Jälleen kerran, ole anteeksiantavainen itsellesi. Ei ole mikään pakko hypätä kasvissyöjäksi, pelkkä lihavalmisteiden vähentäminen tekee jo hyvää!

Mitkä ovat sinun keinosi lihan vähentämiseen tai kasvisten lisäämiseen (miten sen nyt haluaa ajatella), vai oletko 100 prosenttisesti lihansyöjä?

Saatat pitää myös

4 kommenttia

  1. Täällä syödään mielestäni ihan kohtuullisesti kasviksia koko perhe. Itse voisin syödä vielä enemmänkin, mutta kasvavat ja liikkuvat pojat kaipaavat mielestäni myös lihaa.

    1. Joo, ei sitä lasten ruokavaliota kannata liikaa ruksata. Salaatinlehti ja kurkku kun tuskin riittävät energiaksi meneville pojille 😀

  2. Mä syön pääpainotteisesti nykyään kasvisruokaa, tosin kalaa syön aina silloin tällöin. Mielestäni yleisin uskomus kasvisruokailusta on se, että se on tosi tylsää ja täytyy syödä pelkästään salaatteja (minäkin olen ennen se tyyppi joka uskoi näin) mutta kasvisruokailu voi olla todella monipuolisesti ja ihanan maukasta jos esimerkiksi tutustuu juuri kasviruoka keittokirjoihin kuten sinäkin kirjoitit!

    1. Juurikin näin. Itsekin ennen ajattelin sen olevan ”pupujen ruokaa”. Nykyään onneksi on enemmän tietoa! Kasviksista saa monia herkullisia annoksia, kun vaan näkee yli salaatinlehden ja parsan 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *